Passend voortgezet onderwijs
Product details
NULL
Passend voortgezet onderwijs
- Inspiratie- en praktijkvoorbeelden uit de klas, opgeschreven met een vleugje humor
Wat is dat, Passend Onderwijs? Maatwerk, uitgaan van wat de leerling wel kan en uitgaan van de individuele behoeften van de leerling? Hoe pak je dat aan in je wiskunde les? En hoe zit het met dat respect en die veiligheid die in de schoolgids staan? In dit boek legt de auteur de vinger op de zere plek: Passend Onderwijs vindt in de klas plaats. De leraar maakt het. De leraar is een vakman of vakvrouw. Die vakkundigheid bestaat niet uit een verzameling van competenties, maar uit tal van andere, niet objectief meetbare factoren. Passend Onderwijs zit in het hoofd, het hart en de handen van de professional: de leraar. In een model van vier dimensies laat Peter Mol zien hoe je als leraar Passend Onderwijs echt waar kunt maken. Het boek bevat veel praktische informatie, voorbeelden en tal van tips. Peter Mol brengt deze informatie met humor en houdt je af en toe een spiegel voor, ook om je te laten zien wat Passend Onderwijs niet is. 'De wonderen zijn de wereld nog niet uit' hoor je zo vaak roepen bij een onverwachte ontwikkeling. Dit boek helpt je wonderen te zien. Het wonder dat je ziet als je met een open houding werkt met jongeren, ze kan lesgeven, steunen bij hun ontwikkeling en vooral open staat voor wie ze zijn. Laat ze zichzelf zijn, geef uitdagingen en toon respect. Respect voor wie ze zijn, voor hun omgeving en hun kwaliteiten. Ik wens de lezer veel wonderen toe, dat verdienen de jongeren in ons onderwijs.' Carry Roozemond, voorzitter Ingrado. 'Een praktisch en inspirerend boek voor het passend onderwijzen in het Voortgezet Onderwijs. Past het jou?' Marja Cornelissen, voorzitter LBBO. 'Op zijn eigen scherpe, licht provocerende manier laat Peter Mol ons zien wat passend onderwijs zou moeten zijn. Een aanrader voor alle docenten die betrokken zijn bij hun leerlingen.' Anton Horeweg, gedragsspecialist, leraar en auteur van o.a. het boek Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs.